Jumaat, 6 November 2009

Perisian CCleaner



Assalamualaikum.

Untuk coretan pada petang jumaat ini, li ingin berkongsi mengenai perisian CCleaner. Mungkin ramai yang sudah sinonim dengan perisian ini. Namun bagi rakan-rakan yang belum mengenalinya, dengan sukacitanya, li ingin berkongsi perisian ini.



Perisian ini mempunyai 2 fungsi utama iaitu mengoptimumkan sistem dan sebagai alat pembersihan. Ia dapat membersihkan kesan-kesan aktiviti (history), membuang fail-fail baru / tidak diperlukan (unused) daripada sistem, memadam software (uninstall), membenarkan dan menghalang sesuatu program daripada muncul di startup serta mengesan sebarang kehilangan dan seterusnya membaiki kehilangan sesebuah fail.

Perisian ini mudah digunakan, menyokong 41 bahasa (tidak termasuk bahasa malaysia), bersaiz 3.2MB dan menyokong semua format Windows. Perisian CCleaner ini mudah dan tidak memakan masa yang lama untuk dipasang (install).

Perisian ini dapat memberitahu window yang sedang kita gunakan, jumlah RAM sistem dan jenis processor yang kita gunakan. Rakan-rakan boleh mengambil perisiannya di sini. Untuk keterangan lanjut, bolehlah melayari laman utamanya iaitu CCleaner.com dan juga laman penciptanya Piriform.com.

Bertemu lagi di lain coretan. Wassalam.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan