Selasa, 29 Mac 2011

KiSS M?

Alhamdulillah, li sudah menghadirkan diri ke taklimat KISSM di SMK Senai kelmarin. Walaupun pada mulanya terlajak hampir ke lapangan terbang Senai, namun sampai jua ke destinasi yang dituju kira-kira jam 2.15 petang.

KiSS M

Terdapat dua tugasan, individu dan berkumpulan. Tugasan individu yang li perolehi berbunyi 'Anggota Perkhidmatan Awam hendaklah *menghindarkan diri daripada memberi atau menerima 'suapan'. Nyatakan takrifan 'suapan'.' manakala tugasan berkumpulan terbahagi kepada dua soalan, iaitu "Apakah peranan penilaian Kualiti Dalam Perkhidmatan Awam yang perlu dilaksanakan oleh pihak pengurusan" dan "Terdapat 7 prinsip Pengurusan Kualiti Menyeluruh (TQM). Jelaskan peringkat-peringkat tindakan yang terkandung dalam 4 daripada prinsip-prinsip ini.".

*Tugasan individu kelihatannya mudah, namun berkumpulan agak sukar sedikit. Namun, tiada masalah sebenarnya. Yang penting, 'rajin dan usaha tangga kejayaan' (li amik ayat ini dalam buku teks Pendidikan Moral tingkatan 2, yelah, hari nie kena ngajar bab tu pada budak2..he)

Wassalam.


PS : simbol * menunjukkan li tersilap ejaan, namun telah diperbetulkan. Maaf.

75 ulasan:

  1. salam..sy bru p tklimat induksi..tajuk yg sy dpt asngmt individu takrifan suapan...msti 3000 pth perktaan(25 page)..blh x sy nk mintk bhn utk membntu sy menyiapkan asngmnt sy nih..tq

    BalasPadam
  2. Salam... Wow, 25 pages ke? Ok, insyallah, saya boleh sumbang sikit2 info... Tapi nak bantu macamana, awak xberikan email pun. Email saya seperti di PRaKaTa...

    BalasPadam
  3. tq..tu la...soklan pendek je..tp nk 25 pages...ni email sy..nisah1009@gmail.com

    BalasPadam
  4. Ok hanisah, li antar dah. Good Luck.

    BalasPadam
  5. saya dapat pasal Pengurusan Kualiti Menyeluruh (TQM) merupakan matlamat penting dalam mewujudkan organisasi yang cemerlang. Setiap peringkat anggota dalam organisasi perlu mengamalkan budaya kualiti secara menyeluruh. Walau bagaimanapun, bagi menerapkan budaya ini bukanlah satu tugas yang mudah terutamanya dengan kepelbagaian kategori dan fungsi tugas pengawai yang memerlukan pengetahuan dan kemahiran secara berterusan bagi mencapai matlamat tersebut.

    Huraikan tindakan yang perlu dilakukan bagi meningkatkan pengetahuan dan kemahiran bagi menjayakan TQM.

    ada idea tak???

    BalasPadam
    Balasan
    1. dapat soalan yg sama....blh share? kursus 24 april 2012 ni..dh buat tp risau tkut lari tajuk...tq

      Padam
    2. Li pun tak buat soalan ini. Tapi panduan seperti yang li bagi ulasan di bawah. Nak lebih lanjut, cuba tanya pada Yatie.

      Padam
  6. TQM nie bidangnya luas, jadi li cadangkan yatie fokus pada soalan yang dia khendaki. Maknanya, yatie kena bagi pendapat yatie berkaitan dengan pengetahuan dan kemahiran, macamana nak ditingkatkan bendalah tu. Contoh mengadakan kursus ke,adakan penilaian dan pertandingan ke. Em, nak mudah, pecahkan kepada beberapa kategori, kategeri individu, organisasi dan kerajaan.

    BalasPadam
  7. terima kasih kerna membantu.....

    BalasPadam
  8. Cuba taip perkataan 'Pengurusan Kualiti Menyeluruh (TQM)pengetahuan dan kemahiran', insyallah, memang banyak perlu baca, tapi cukupkan masa 1 bulan diberi. Andai takut lari dari tajuk, tulis kat kertas perkataan itu dan bandingkan dengan nota2 yang ada, supaya xhilang tumpuan atau lari tajuk.

    BalasPadam
  9. saya mmg panik sikit, maklumlah nak membaca dan membuat assignment dlm masa yg sama bz dgn program sana sini di sekolah....apa2 pun thanks atas tipsnyer...

    BalasPadam
  10. Tenang2 sudah.. Insyallah, laksanakan je apa yang dikehendaki, Andai soalan nak 25 muka surat, buat 25 @ lebih. Markah diberi berdasarkan soalan(mcm tau2 je..he). Selamat berinduksi.

    BalasPadam
  11. Salam Cikgu Li,

    Saya pun dapat tajuk asignment sama dengan Cikgu. Harap dapat berkongsi :)

    Email : amirazros@yahoo.com

    BalasPadam
  12. Wassalam Amir.
    Boleh je, 2-2 asignment sama ke? Tahniah, berapa pages kena buat?

    BalasPadam
  13. salam cikgu li...saya dan kawan2 baru je pegi taklimat KISSM mac lepas dan akan hadiri kursus kissm hujung april ni.kebetulan kawan saya dapat tajuk yang sama dengan cikgu li (terjumpa blog cikgu li masa tengah tolong cari)...harap cikgu li masih ada tugasan tu dan dapat bantu kawan saya ni...ni email saya ummurizqi@gmail.com...terimakasih =D

    BalasPadam
  14. Salam... Ok, insyallah, akan diberi.. Good luck.

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya dapat pasal Pengurusan Kualiti Menyeluruh (TQM) merupakan matlamat penting dalam mewujudkan organisasi yang cemerlang. Setiap peringkat anggota dalam organisasi perlu mengamalkan budaya kualiti secara menyeluruh. Walau bagaimanapun, bagi menerapkan budaya ini bukanlah satu tugas yang mudah terutamanya dengan kepelbagaian kategori dan fungsi tugas pengawai yang memerlukan pengetahuan dan kemahiran secara berterusan bagi mencapai matlamat tersebut.

      Huraikan tindakan yang perlu dilakukan bagi meningkatkan pengetahuan dan kemahiran bagi menjayakan TQM.

      adpt isi yg d search kt internet...tp risau tkut lari tajuk....blh bntu...

      Padam
    2. Nasihat li, buat sahaja apa yang raihan boleh buat. Lepas itu, tawakal dan berdoa. Yang penting, fokus pada kata kunci dia 'Huraikan tindakan yang perlu dilakukan bagi meningkatkan pengetahuan dan kemahiran bagi menjayakan TQM'.

      Padam
  15. Selamat petang Cikgu Li,

    Kebetulan saya pun dapat tajuk asignment sama dengan Cikgu dan beberapa lg cikgu2 yg tertera nama di atas. Harap dapat berkongsi :)

    thanks cikgu

    daripada
    guru pedalaman yang kehabisan idea
    Email : 8daimyo@gmail.com

    BalasPadam
    Balasan
    1. Selamat malam...he
      Insyallah, li cuba membantu. Semoga berjaya.

      Padam
  16. Salam cikgu li, sy dapat tajuk yang sama dgn cikgu li...saya harap cikgu li dapat membantu saya...ni email saya...iori_diy87@yahoo.com......

    BalasPadam
  17. SALAM. SAYA DAPAT TAJUK SAMA CM CIKGU. LEH X CIKGU SHARE MAKLUMAT CGU NGAN SY. BUDI CIKGU SY UCAPKAN RIBUAN TERIMA KASIH. EMAIL SY norma0605@gmail.com.TQ

    BalasPadam
  18. slm..saya juga dpt tajuk suapan ni..boleh tak nk mohon share bahan utk sy lengkapkan kerja kursus saya..budi baik cikgu sgt2 sy hargai... azribaizura@gmail.com

    BalasPadam
  19. Salam cikgu li, sy dapat tajuk yang sama dgn cikgu li...saya harap cikgu li dapat membantu saya...ni email saya iemabudakbaik86@gmail.com

    BalasPadam
  20. cikgu li, saya juga tajuk, sama, boleh tunjuk ajar sikit tentang TQM?
    email: dickytan87@hotmail.com

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ok, saya bagi kami punya tugasan sebagai sample. All the best for you.

      Padam
  21. Saya dpt tajuk individual yg sama, boleh share ? weiwei510@hotmail.com
    Thank you....

    BalasPadam
  22. salam, saya Ros dari JB. saya baru g taklimat har rabu lepas. saya dapat tajuk kumpulan sama dengan cikgu sebijik xde ubah pun. mohon kongsi maklumat bole. saya dah cari tapi mcm confius je jawapan nya. saya kissm 4 -6 september 2012. risau ni :). email: ima5182@gmail.com

    BalasPadam
  23. w'salam, cikgu terima kasih ya. ianya sangat membantu saya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama2... Ada masa lagi, 1 bulan...
      Watlah elok2, boleh tambah n cari lagi maklumat yang kurang... Good luck!

      Padam
  24. Salam cikgu li..tugasan kumpulan sy sama dengan cikgu..sy harap cikgu dapat kongsi maklumat bagi menyiapkan tugasan tersebut..ni emel sy, diya_suria@yahoo.com.my

    BalasPadam
  25. salam.. spt teman2 yg lain. sy juga ingin meminta bantuan cikgu agar dapat berkongsi maklumat (TQM). tajuk kump yg sama.. email saya.. eiza77@yahoo.com

    BalasPadam
  26. Salam... Insyallah... Semoga dapat membantu.

    BalasPadam
  27. salam. sy juga inginkan bantuan kamu... kedua2 tugasan sama.. saya perlukan 15 ms... ni emel sy... misz_ezl@yahoo.com .. tq ye...

    BalasPadam
  28. Salam... Wah, sama ke dua-dua?
    Insyallah.

    BalasPadam
  29. salam..sy pun br dpt tajuk individu..tajuk berkaitan takrifan suapan..sy ingin bantuan dr cikgu..harap cikgu dpt berkongsi maklumat..TQ..ni email sy..yanie_jet83@yahoo.com

    BalasPadam
  30. salam cikgu,
    sy dapat tajuk tugasan individu pasal takrif suapan sama dengan cikgu..minta izin share ilmu yer sbb tajuknya sangat simple tapi umum..sy tak tahu nak mula dari mana..harap cikgu dapat membantu..terima kasih ye... ni emel sy.. mardhiah_ali87@yahoo.com

    BalasPadam
  31. cikgu li..sy dah dapat emel cikgu..boleh sy tau yang lampiran tu cikgu letak ape ye?tak appear pulak after download cikgu punya tugasan.sy kena buat 12 muka surat.tak tahu nak letak ape.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya letak lampiran berkaitan dengan akta SPRM, surat khabar rujukan etc.
      Benda itu saya tampal, bukan ditaip, oleh itu memang tidak kelihatan pada tugasan yang telah diberi.

      Padam
  32. salam...cikgu li...tajuk tugasan individu sama ngn soalan saya..saya da ada sdkit bhan..tpi x taw nak mla mcm mna...harap sangat1 cikgu dapat share ngan saya...nie email sya...ma_ryesweethoney87@yahoo.com

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam... Dah disend. Semoga dapat membantu.

      Padam
  33. A'kum,

    saya pun dapat soalan yang sama dengan semua yang diatas. adakah ini adalah soalan yang lazim atau soalan popular didalam kursus. saya harap cikgu li dapat share maklumat yang cikgu li ada dan emailkan kepada saya.

    mossaemmetuddin@yahoo.com

    BalasPadam
  34. A'kum cikgu Li,

    saya ada beberapa kekeliruan terhadap soalan yang sama. saya harap cikgi li dapat memberi sedikit maklumat yang dapat membantu saya didalam menyiapkan tugasan ini. ni email saya mossaemmetuddin@yahoo.com.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam... Insyallah.
      Memang soalan di'rotate', pi mai pi mai tang tu jugak...hehe

      Padam
  35. salam.... saya mohon bantuan cikgu untuk share tugasan... terima kasih.. siti3375@yahoo.com

    BalasPadam
  36. salam cikgu li...kumpulan kami tgh pening skg ni nak cari bahan tajuk peranan peningkatan kualiti...harap cikgu li buleh tolong sikit sebanyak... bazooka_0101@yahoo.com

    BalasPadam
  37. salam cikgu li...kumpulan kami tgh pening skg ni nak cari bahan tajuk peranan peningkatan kualiti...harap cikgu li buleh tolong sikit sebanyak... bazooka_0101@yahoo.com

    BalasPadam
  38. Tajuk sama tentang TQM..minta rujuk sikit...email: kam6621@hotmail.com

    BalasPadam
  39. salam cikgu li...tajuk kumpulan sy sama dgn tajuk cikgu li..bole minta bantuan ckit sbb sy keliru???ni emel sy...syis_mika@yahoo.com/syismika87@gmail.com

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam... Yang mana satu, dua-dua ke?
      Ok, good luck.

      Padam
  40. Salam....tugasan kumpulan saya mengenai Peningkatan Kualiti...minta bantuan cikgu dalam tugasan saya...syauqiyyah84@gmail.com

    BalasPadam
  41. salam cikgu... saya juga dapat tajuk yg sama "Pengurusan Kualiti Menyeluruh (TQM)".. mohon bantuan.. emel saya: nazz_2511@yahoo.com.my... terima kaseh cikgu....

    BalasPadam
  42. assalamualaikum....kumpulan saya mendapat tugasan mengenai penilaian kualiti...akan tetapi saya tidak nampak lg cmner nk mulakan...saya harap cikgu dapat membantu saya...

    BalasPadam
  43. assalamualaikum...kumpulan saya dapat tugasan menganai penilaian kualiti....masalahnyer skrg nie saya dh dapat bahannyer tetapi x tau nak mulakan cmner...saya ingin mendapat bantuan dari cikgu mengenai tugasan ini...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumussalam. Maaf, lambat. Namun li dah hantar sample tugasan li. Semoga membantu. :)

      Padam
  44. hi...Cikgu li...sy baru balik dari taklimat...kebetualan dpt soalan yg sama dengan cikgu Li...tapi sy sini cuma ada seminggu je untuk siapkan assignment...blh minta cigku li bg bantuan???email sy ialah : sioktin82@yahoo.com

    BalasPadam
  45. cikgu... boleh minta tunjuk ajar mcm mana nk jwb tugasan individu? baru dpt tajuk,sama, "suapan". tp xtahu nk mulakan mcm mana. harap dpt membantu. email sy, annsara231@gmail.com

    BalasPadam