Jumaat, 18 Mac 2011

KaD KreDiT Li

La haula wala quwata illa billah...

Kad Kredit li

Cantikkan kad kredit ini. Inilah kad kredit yang li terima pada tahun lepas (kalau tak silap, bulan 12 kot). Li sebenarnya tidak ada keperluan untuk menggunakan kad kredit ini, dan li tidak minta pun kad kredit ini untuk li simpan. Jadi, macamana li boleh terima kad kredit ini?

Ceritanya begini, li mendapat panggilan daripada Maybank center, mengatakan li terpilih untuk menggunakan kad kredit Visa Maybank Petronas. Memang pada mulanya li tidak berminat, namun mungkin waktu itu li jahil, terpengaruh dengan kata-kata promoter, boleh disimpan dahulu dan digunakan waktu terdesak, li pun memberikan alamat rumah li (sebenarnya alamat sekolah) dan kata li setuju. Oleh itu, li pun dapat kad kredit, walaupun li sudah ada kad debit Maybank (yang ada gambar epal tu).

Penyata 1

Babak yang tidak menyeronokkan, li telah menerima penyata kad kredit tersebut, mengatakan li perlu membayar RM50. Terkejut juga li, belum pun li menggunakan kad kredit tersebut, sudah di caj RM50. Kemudian li terfikir, andai li menggunakan kad tersebut, memang pasti kena caj juga.

Penyata 2

Jadi, pilihan li sekarang, li perlu pulangkan kad tersebut dan meminta penjelasan, mengapa perlunya li di caj RM50 sedangkan li belum menggunakannya (kalau tak caya, kad kredit tu pun masih kat kertas dia lagi, bergam lagi dan li tak usik pun, pelik3).

Kesimpulannya, seperti yang selalu diperkatakan oleh penyampai IKIM.fm lebih kurang berbunyi, "Jika anda bijak menggunakan wang tunai, mengapa perlunya menyusahkan diri menggunakan kad kredit". Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan