Ahad, 20 Februari 2011

SaLaM ke As-SaLaM???

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Li suka membuat kunjungan ke blog-blog, dan berikut adalah info mengenai perkataan "salam" yang terdapat dalam Al-Quran, Surah Az-Zukhruf ayat yang ke 87-89 iaitu

(Az-Zukhruf : 87-89)

Dan demi sesungguhnya! Jika engkau (wahai Muhammad) bertanya kepada mereka: Siapakah yang menciptakan mereka? Sudah tentu mereka akan menjawab: Allah!. (Jika demikian) maka bagaimana mereka rela dipesongkan (dari menyembah dan mengesakanNya)? (87) Dan (Dialah Tuhan yang Mengetahui rayuan Nabi Muhammad) yang berkata: Wahai TuhanKu! Sesungguhnya mereka ini adalah satu kaum yang tidak mahu beriman (maka terserahlah kepadaMu untuk mengadilinya)! (88) (Tuhan menjawab rayuannya dengan berfirman): Jika demikian, maka janganlah engkau (wahai Muhammad) hiraukan mereka dan katakanlah: Selamat tinggal! Kemudian mereka akan mengetahui kelak (akibat keingkarannya)! / (89)

Perkataan salam lebih merujuk kepada selamat tinggal. Disyorkan menggunakan ucapan penuh seperti yang tercatat di bawah:




 

Wassalam.

Ps: Wassalam boleh digunakan tak? Kalau ikut ejaan jawi, waw berbaris atas, alif lam bertanda mati, sin bertanda sabdu berbaris atas, lam berbaris atas, alif bertanda mati dan mim berbaris hadapan [والسلام]. Ini bermaksud ianya seperti juga perkataan As salam dengan tambahan huruf waw, menyebabkan bunyi alif lam ditenggelamkan, dengan bahasa tajwidnya di 'Idgham Shamsiah'kan (jika li salah, tolong diperbetulkan). Oleh itu, li berkeyakinan boleh digunakan, insyallah.

Sumber : Nama Islam Nama Indah dan Maksud Nama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan