Khamis, 17 Februari 2011

JaBaTaN AKauNTaN NeGaRa

Assalamualaikum...

Sewaktu mencari bahan berkaitan Perakaunan Untuk Pengajian, li pun menaip di ruang carian Google dengan kata kunci 'slip gaji'. Laman sesawang pertama yang li jumpa ialah Jabatan Akauntan Negara Malaysia. Oleh itu, li pun memilih laman ini sebagai laman pilihan li untuk kali ini.

LaMaN UTaMa ANM

Kenapa li memilihnya? Sebenarnya, di laman sesawang ini, li dapat mengambil slip gaji li secara terus, atau dikenali sebagai e-Penyata gaji. Mulai bulan Oktober tahun 2010, sudah tiada lagi slip gaji yang perlu di ambil di pejabat, semuanya perlu dicetak sendiri. Memang benar ada pro dan kontranya, tetapi bagi li, e-Penyata gaji ini sangat bagus, lagi-lagi pada li yang suka meletak barang bersepah-sepah (mengaku jelah, buat apa menipukan...hehe), boleh buat salinan lain.

LoGiN e-PeNYaTa
Bagi yang mahu tahu cara menggunakan e-Penyata gaji ini, boleh belajar di blog anita_hanapiah, Dahlia's Journal, blog axelida dan di blog Jalifah binti Muhamin. Andai rakan-rakan masih tidak dapat memahaminya juga, bolehlah emailkan kepada empunya blog.

Selain itu, rakan-rakan juga boleh melihat tarikh pembayaran gaji bagi setiap bulan pada tahun 2011 ini di laman tersebut, sila klik di sini bagi memuat turun. Namun begitu, li telah mengubahnya dalam bentuk gambar seperti berikut:

TaRiKH DaPaT GaJi (KeRaJaaN)
Disamping itu, rakan-rakan juga boleh memuat turun aplikasi seperti flash player, acrobat reader, internet explore 7.0, firefox, wallpaper JANM dan screen saver di ruangan Muat Turun Aplikasi. Sebarang masalah, ruangan Hubungi Kami boleh membantu.

APLiKaSi BoLeH DiaMBiL
Baiklah, berjumpa lagi di lain ketika. Wassalam.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan