Sabtu, 16 Julai 2011

KuRSuS GuRu PeNaSiHaT KeLaB SuKaN SeKoLaH

DaSaR 1 MuRiD 1 SuKaN

Alhamdulillah, selesai sudah Kursus Guru Penasihat Kelab Sukan Sekolah yang baru-baru ini diadakan di MRSM Pontian. Hampir tiga hari jugalah li berulang-alik dari rumah ke MRSM, jaraknya kira-kira 26km sehala. Itu sehala, jika enam hala? Congak jelah.

Jika diperhatikan di sekolah li, belum lagi ditubuhkan kelab Ping Pong, ahlinya pun tiada lagi. Namun li percaya, tahun depan selewat-lewatnya, sekolah li mempunyai kelab Ping Pong, insyallah (yelah, guru penasihat sudah ada, cuma cari murid je, kalau tak, sia-sialah kursus tersebut li pi).

PeNGiSiaN KuRSuS 1M1S

Seperti jadual di atas, hari pertama dipenuhi dengan teori dan ucapan. Duduk sahaja di dewan, mendengar, mendengar dan mendengar. Masuk hari kedua, mengenali peralatan dengan lebih dekat, kemahiran asas, kepengadilan dan pengiraan markah. Hari ketiga pula diisi dengan merancang aktiviti tahunan, mingguan dan aktiviti kelab. Disamping itu juga diberi pendedahan untuk membuat kertas cadangan serta menguruskan kejohanan.

Selain sukan Ping Pong, terdapat 9 lagi sukan yang diberi perhatian iaitu Olahraga, Badminton, Bola Sepak, Bola Baling, Bola Jaring, Bola Keranjang, Bola Tampar, Sepak Takraw dan Hoki. Mudah kata, seronok dapat menyertai kursus ini. Banyak benda yang dapat dipelajari dan sekaligus menambah lagi keyakinan li untuk terus menguruskan sukan.

SiJiL PeNYeRTaaN

Baiklah, itu sahaja laporan li berkaitan Dasar 1 Murid 1 Sukan, yang mengkehendaki setiap murid sekurang-kurangnya menyertai satu jenis sukan. Ini berdasarkan Falsafah Pendidikan Negara yang mahu melahirkan insan yang seimbang dari segi bukan sahaja intelek, juga jasmani, emosi dan rohani (serta sosial).

Wassalam.


li- lambat diupdate kerana xbyr bil broadband, xdpt online...:)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan