Khamis, 17 November 2011

JaDuaL JG033 - QuRaN iN MaLaY - 1,3,4 & GaNJiLKaN

Bismillah-ArRahman-ArRahim
(Dengan nama Allah, Maha Pengasih, Maha Penyayang)

Alhamdulillah, banyak benda yang ingin li kongsi hari ini. Yang pertama, berikut adalah jadual tugasan li sebagai Pengawas SPM 2011 di JG 033.

JaDuaL JG 033

Kedua, li dapat berita yang adik li telah menerima keputusan UPSR. Dan seperti yang diharap-harapkan, dia mendapat 5A, syukur kepadaNya.

Ketiga, li dalam proses menghafal nama-nama surah Al-Quran, dan dalam pencarian, li telah singgah ke laman Terjemahan Al-Quran dalam bahasa Melayu, dan sungguh menarik dan mengujakan.

Sebahagian laman Terjemahan Al-Quran dalam bahasa Melayu

Keempat, malam tadi telah menghadiri tazkirah mengenai solat. Sudah siri ke berapa, tidak dihitung kalinya, namun berkisar kepada syarat sah solat, khusus kepada suci daripada hadas kecil dan hadas besar. Hadas kecil dapat disucikan dengan berwudu' manakala hadas besar disucikan dengan mandi wajib. Penerangan berkaitan rukun wudu', anggota wudu', sunat wudu', dan yang menarik perhatian li berkaitan hukum wajib, sunat, makruh dan harus, terangkum dalam bilangan berapa kalinya ulangan setiap penyucian anggota wudu', iaitu 1, 3, 4 dan mengganjilkannya.

Setiap anggota wudu' wajib disucikan sekali, disunatkan 3 kali, namun apabila terlebih basuh (suci), dihukum makruh dan diharuskan selepas itu untuk mengganjilkan bilangannya. Wallahu'alam.

Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan