Jumaat, 11 November 2011

BuKu PRoGRaM GRaDuaSi 2011

Alhamdulillah, telah berlangsungnya Majlis Graduasi Tingkatan 5 2011 buat kali pertama di SMK Telok Kerang. Li ditugaskan bersama Cikgu Hatta untuk membuat buku Program. Ini dia muka hadapan buku Program tersebut.

Buku Program

Memang menggunakan tema hitam putih, kerana bagi tujuan menjimatkan kos warna. Rupa-rupanya, tindakan kami mengakibatkan mesin rezo meragam, kerana warna hitam terlalu banyak. Akibatnya, kami terpaksa membuatnya di kedai Alat Tulis Yoli di pekan Pontian. Sampai sahaja di sana, seorang aunty (pemilik kedai) mengesyorkan kami mengurangkan warna hitam kertas tersebut. Masa sekarang pada waktu itu jam 4.30 petang.

Selepas dihitung, perjalanan balik dan datang semula ke kedai mengambil masa 30 minit, mengubahsuai dianggarkan 1 jam, dan kami berjaya menyiapkannya dalam waktu yang ada. Jam 6.05 minit, kami sudah berada di kedai, dan aktiviti menyalin buku Program dilakukan oleh pihak kedai. Jam 7.35, kami datang semula ke kedai, dam proses menyalin masih giat dilakukan. Kelihatannya pekerja sedang menyiapkan buku Program kami, manakala seorang uncle (pemilik kedai) menjaga kedainya. Beberapa minit kemudian, aunty datang semula ke kedainya, dan membantu pekerjanya. Dengan menggunakan stapler besar yang baru dikeluarkan dari kotak, kerja menyiapkan buku Program dapat dipercepatkan.

Walaupun bewarna, setelah dicopy hitam putih, warna hitamnya tidak terlalu pekat

Tepat jam 8.00 malam, buku Program siap dihasilkan sebanyak 340 salinan. Harga yang dibayar lebih kurang RM173. Segala puji baginya, siap juga buku Program. Jika hendak diagih-agihkan tugas, tugas li cuma mengisi data di dalam buku Program sahaja, design dibuat oleh cikgu Hatta.

Keesokkan paginya, 11 November 22011, selepas siap melipat menjadi buku Program, cikgu Lee menegur, perasmi yang hadir adalah En. Ab. Rahim bin Lamin, Pegawai Pelajaran Daerah Pontian, bukannya timbalan beliau. Dalam masa yang ada, terpaksalah menukar buku Program yang utama dengan nama perasmi yang hadir. Alhamdulillah, keseluruhan majlis berjalan lancar. Terima kasih kepada warga SMK Telok Kerang, yang berjaya mewujudkan dan melaksanakan Majlis Graduasi dengan jayanya. Syukur alhamdulillah.

Wassalam.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan