Selasa, 8 Disember 2009

BeRKHaTaN + SuNaT + PoToNG...

Bismillahi rahmani rahim..

Terima kasih kepada saudara Armouris. Baiklah, atas nasihat beliau, li telah melakukan sedikit 'penyiasatan' mengenai berkhatan (lebih dikenali dengan istilah sunat, dan baru-baru ini, popular dengan perkataan 'potong'). Berikut adalah antara maklumat yang ingin li kongsikan. Check it out.

Apa Itu Berkhatan :

Khatan atau khitan dalam bahasa Arab bermaksud memotong 'qulfah' iaitu kulit yang menutup kepala zakar. Berkhatan pula ialah memotong selaput kulit yang menutupi kepala zakar lelaki atau memotong sedikit hujung daging yang ada di sebelah atas faraj perempuan. {ustazmelaka}

Berkhatan adalah pembedahan kecil yang dilakukan bagi membuang kulit hujung (muncung) zakar (bagi lelaki). {Info Kesihatan Anda-Utusan-myhealthy}

Khatan bermakna memotong lebihan kulit di bahagian alat sulit samaada bagi wanita (kelentit) mahupun lelaki (kulup). Khatan atau "bersunat" merupakan salah satu cara membersihkan alat sulit kerana zakar dan faraj merupakan tempat dimana pembiakan kuman-kuman yang boleh memudaratkan. {wikipedia}

Hukum Berkhatan :

خمس من الفطرة : الختان والإستحداد وتقليم الأظافر ونتف الإبط وقص الشارب

Ertinya : Lima perkara fitrah : berkhatan, mencukur bulu kemaluan, memotong kuku, mencabut bulu ketiak (cukur), memendekkan misai. (Riwayat Muslim)

Imam Abu Hanifah, Hasan Al-Basri dan sebahagian ulama mazhab Hambali mengatakan hukumnya sunat sahaja. Namun, kebanyakan ulama termasuk Amir al-Sya'bi, Rabi'ah, al-Auza'i, Yahya bin Said al-Ansari, Imam Malik, Imam Syafi'i dan Imam Ahmad berpegang bahawa hukum berkhatan adalah wajib.

Dalilnya, jika berkhatan itu tidak wajib, nescaya tidaklah diharuskan membuka aurat ketika berkhatan dan tidaklah diharuskan tukang khatan melihat aurat orang yang dikhatan, kerana kedua-duanya itu adalah haram. Jadi apabila kedua-dua yang diharamkan itu diharuskan bagi tujuan berkhatan, ini menunjukkan bahawa berkhatan itu hukumnya adalah wajib.

Asy-Syirazi, al-Ghazali dan sebahagian ulama pula berdalil dengan qiyas. Mereka mengatakan bahawa berkhatan itu ialah dengan memotong anggota yang sejahtera. Jika berkhatan itu tidak wajib, nescaya tidaklah boleh memotongnya (memotong selaput kulit zakar) sebagaimana tidak boleh memotong jari, kerana tidak harus memotong anggota yang sejahtera melainkan jika kerana dijatuhkan qishash.

Syeikh Dr Yusof Al-Qaradawi berkata, hadith-hadith dalam hal wajib khitan bagi wanita adalah lemah. Justeru khitan adalah wajib bagi lelaki sahaja. Bagi wanita pula digalakkan jika boleh membawa kepada manfaat dan tidak digalakkan jika sebaliknya.

Tujuan Berkhatan :

Tujuan utamanya ialah untuk menjaga kesucian dan kebersihan. Dr Sobri al-Qubbani dalam bukunya Hayatuna al-Jinsiyyah berkata, antara faedah terpenting berkhatan ialah, seseorang lelaki itu akan dapat menghindari daripada penyakit kulit disebabkan oleh peluh yang berkumpul dalam kulit qulfah itu.

Ia juga bertujuan untuk membersihkan zakar, memperelokkannya, mencantikkan bentuknya dan menambahkan kelazatan semasa hubungan kelamin disamping untuk mengawasi kesihatan tenaga batin serta memelihara diri daripada dihinggapi penyakit kelamin, kanser dan lain-lain penyakit.

Selain melaksanakan tuntutan syarak, amalan sebegini boleh mengeratkan hubungan sesama anggota masyarakat apabila dilakukan secara bersama membabitkan banyak pihak.

Khatan juga mengajar erti kepatuhan Yang Maha Kuasa. Walaupun khatan itu mungkin sedikit menyakitkan bagi anak-anak, namun disitu letaknya simbol ketaatan.

Dr. Sobri Al-Qubbani menyebut bahawa khatan mendatangkan manfaat-manfaat berikut dari sudut kesihatan:
1. Pembuangan kulit berkenaan membebaskan seseorang daripada risiko penyakit kulit yang berpunca dari peluh, daki, kumpulan lemak serta kuman yang terkumpul di situ sekaligus menimbulkan bau yang busuk dan terdedah kepada jangkitan.
2. Dapat mengelakkan risiko termasuk atau tersendat kepala zakar ketika berlunjur.
3. Mengurangkan risiko kanser prostat.
4. Anak-anak yang berkhatan awal kurang risiko sindrom terkencing malam.

Masa Berkhatan :

Tersebut dalam kitab al-Majmu‘, menurut ulama-ulama Syafie masa wajib untuk berkhatan itu ialah selepas baligh dan berakal. Namun begitu adalah sunat dan digalakkan kepada ibu bapa untuk mengkhatankan anak-anak mereka semasa mereka masih kecil lagi kerana ini lebih memberi manfaat kepada mereka, luka berkhatan lebih cepat sembuh dan bentuk zakar akan lebih sempurna.

Sunat dikhatankan anak pada hari ketujuh dari hari kelahirannya, melainkan jika dia lemah, tidak berdaya (tidak tahan) menahan kesakitan berkhatan apabila dijalankan ke atasnya. Maka dalam hal ini hendaklah ditangguhkan berkhatan itu sehingga dia berdaya menanggungnya, dan makruh dikhatankan anak sebelum hari ketujuh dari hari kelahirannya. Dalam hal menentukan masa berkhatan ini, anak lelaki dan anak perempuan adalah sama.

Mengapa Perlu Berkhatan :

Kulit yang berlebihan pada hujung zakar mempunyai iklim yang amat sesuai untuk pertumbuhan kuman kerana ia sering cedera, lembap dan bersifat menakung. Ia menakung kotoran saki baki air kencing dan menghasilkan longgokan putih dan berbau busuk yang dikenali sebagai 'smegma'.

Smegma ialah najis yang membatalkan air wuduk dan sembahyang. Smegma juga menjadi faktor penyebab jangkitan kuman pada zakar seperti phimosis, paraphimosis atau balanitis. Dalam keadaan yang serius, ia menyebabkan kesakitan yang teruk dan kesukaran membuang air kecil.

Berkhatan juga mampu mengurangkan risiko penyakit kanser terutama kanser zakar, prostat, serta kanser serviks (pangkal rahim) dan payudara kepada wanita. Telah dibuktikan bahawa kuman yang dinamakan Human Papilloma Virus (HPV) adalah antara faktor pencetus kanser serviks di kalangan wanita.

Kuman ini didapati berlindung di bawah kulit hujung zakar dan dipindahkan kepada wanita semasa persetubuhan. Terdapat kajian menunjukkan jika semua lelaki berkhatan, maka sebanyak 20 peratus kadar kejadian kanser serviks boleh dielakkan. Virus sama juga boleh mencetuskan kanser payudara.

Pada 28 Mac 2007, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) telah mengeluarkan kenyataan penting berkenaan kaedah pencegahan kuman HIV. Kenyataan itu berbunyi, 'kajian saintifik telah membuktikan tanpa sebarang keraguan bahawa lelaki berkhatan mengurangkan kadar perpindahan kuman virus HIV kepada wanita atau isteri.

Perkara itu dibuktikan pakar bedah, Dr Gerald Weiss, yang menegaskan tanpa khatan, bahagian di bawah kulit menutupi kepala zakar akan menjadi tempat takungan pelbagai jenis kuman dan ini meningkatkan risiko mendapat jangkitan (cesspool of infection).

Kadangkala keadaan ini akan mengeluarkan bau kurang menyenangkan. Kata Dr Sobri al-Qubbani lagi, berkhatan juga dapat menghindari daripada penyakit kanser. Hal itu dibuktikan profesor Perubatan Kanak-Kanak Universiti California, San Francisco, Dr Edgar J Schoen.

Bagaimana Untuk Berkhatan :

Cara Berkhatan Bagi Lelaki:
Memotong (membuang) selaput kulit yang menutupi kepala kemaluan (zakar) sehingga nampak (terdedah) kepala zakar itu keseluruhannya. Jika dipotong sebahagian sahaja daripada selaput kulit itu, wajib dipotong bakinya sekali lagi.

Cara Berkhatan Bagi Perempuan:
Memotong daging yang ada di sebelah atas kemaluan (kelentit) yang seakan-akan bonggolan atau jambul di kepala ayam jantan. Yang lebih afdhal ialah dengan memotong sedikit sahaja dari daging itu.

Ini berdasarkan kepada sebuah hadis daripada Anas bin Malik bahawa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam menegur Ummu ‘Athiah Radhiallahu ‘anha dengan bersabda:
Maksudnya: “Apabila engkau mengkhatan maka khatanlah (dengan memotong sebahagian al-bazhr) dan jangan engkau berlebih-lebihan (dalam memotong), kerana yang demikian itu menjernihkan air muka perempuan dan mendatangkan kesukaan kepada suami (boleh menambah kelazatan bersetubuh).”(Hadis riwayat ath-Thabrani)

Mengadakan Kenduri Berkhatan :

Sunat mengadakan walimah (kenduri) bagi pengkhatanan lelaki, termasuk perkara sunat untuk mengadakan kenduri.

Menurut al-Adzra‘ie, bahawa hukum sunat mengadakan kenduri pengkhatanan itu adalah bagi pengkhatanan lelaki dan bukan untuk pengkhatanan perempuan, kerana pengkhatanan bagi perempuan itu sunat disembunyikan dan hal yang memalukan jika berterang-terangan.

Jika mahu juga mengadakannya, kenduri bagi pengkhatanan perempuan itu hanyalah khusus bagi sesama perempuan sahaja tanpa ada jemputan lelaki.

Kesimpulan :

Kesimpulannya, berkhatan adalah sunnah, dan setiap sunnah itu membawa kepada kebaikan (kebajikan). Disamping mempunyai manfaat yang tersendiri kepada empunya diri, dia (umat Islam) juga diberikan ganjaran daripada Allah s.w.t kerana menjaga kebersihan. Ini selaras dengan firman Allah s.w.t yang bermaksud :

إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ

Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang banyak bertaubat dan mengasihi orang-orang yang sentiasa mensucikan diri. (Al-Baqarah : 222)

Sumber:


Tiada ulasan:

Catat Ulasan